Ondernemers aan het woord

Wat doe je, als je je van de ene op de andere dag moet aanpassen aan een 'anderhalve meter economie'? Lees hoe lokale ondernemers oplossingen verzinnen in crisistijd.

Elles Hagens van Bij Elles

Welke nieuwe vormen van dienstverlening bied je in deze bijzondere tijd aan? Direct na het bericht van de horeca-sluiting hebben we extra ingezet op onze afhaalservice op vrijdag en zaterdag. Hiervoor hebben we een van onze favoriete gerechten gekozen: Surinaamse roti met kipdij en vegan roti met tempeh. Wij zijn, denk ik, één van de weinigen waar je naast vleesgerechten ook veganistisch kunt bestellen. We doen in Middelharnis en Sommelsdijk een gratis bezorgronde tussen 17.00 en 19.00 uur. Iedere week bieden we ook nog een ander gerecht aan, zodat klanten iets te kiezen hebben. Wij vinden het belangrijk om maaltijden te maken met gezonde en duurzame ingrediënten. Alles is vers, en wordt zonder pakjes en zakjes bereid, onder de noemer #staysafe #stayhealthy. Daarnaast bieden we 3 x per week een warme maaltijdservice tussen de middag voor een beperkt aantal klanten. Allemaal wat oudere dames die zelf niet meer voor hun eten kunnen zorgen. We brengen het eten aan huis met inachtneming van alle hygiënemaatregelen.

Samenwerking met partners Met onze koffie- en theeleverancier Brinks CoffeeRoasters hebben we een super leuke partneractie. Je kunt nu ook bij Brinks koffie en thee voor thuis bestellen, wij krijgen als je besteld met de code bijelles 30% van de opbrengst. Dus ook leveranciers denken met ons mee! En op onze beurt proberen wij zoveel mogelijk te bestellen bij onze (lokale) leveranciers zoals Spelt Bakkers in Bruinisse, eitjes van De Baar uit Zuidzijde en kaas van kaasboerderij de Westplaat. Wat voor reacties krijg je van klanten? Mensen zijn heel enthousiast, vooral de roti was een hit de eerste weken. Maar ze vinden het vooral heerlijk om wat te kunnen bestellen nu ze niet meer uit eten kunnen. Veel klanten willen je ook graag steunen in deze tijd en vinden het fijn om dat op deze manier te kunnen doen. We zien ook mensen die voor het eerst bij ons bestellen, omdat ze het belangrijk vinden om nu de locale horeca te steunen. Klanten leven erg mee. Maken veel mensen gebruik van de nieuwe diensten? Ja, we zien zeker wel meer afhalers dan voorheen, vooral in de eerste twee weken. Het begint nu weer een beetje af te nemen. Ik denk dat mensen wisselen tussen hun favoriete horecazaken. Hoe zie je de toekomst? Dat is wel een lastige vraag. Er is natuurlijk nog niets bekend over hoe lang deze maatregelen gaan duren en zeker niet hoe dit in de horeca vorm moet gaan krijgen als er echt een 1,5-meter-samenleving gaat komen. Nu redden we het nog met de beloofde steunmaatregelen, maar deze zijn bij lange na niet genoeg om de vaste lasten te dekken. Natuurlijk denken we al wel na over andere manieren om onze horecazaak vorm te geven bijvoorbeeld met een afhaalloket. En we hopen dat er op niet al te lange termijn mensen toch weer iets samen mogen gaan doen en onze cateringactiviteiten weer op gang komen. Gelukkig hebben wij een verhuurder die met ons meedenkt en we zullen er alles aan doen om Bij Elles voor te blijven zetten.

image

Bij Elles staat voor eerlijke en pure producten; dit betekent zoveel mogelijk van biologische teelt en het liefst uit de regio. Het eten is verrassend anders, lekker en gezond. Bij Elles Nieuwstraat 40 3241 CL Middelharnis 0187 663 344 www.bijelles.nl

Corine Bontekoe van @C Fashion Boutique

Welke nieuwe vormen van dienstverlening bied je in deze bijzondere tijd aan? Toen ik op 17 maart besloot om voor onbepaalde tijd de boutique deels te sluiten voelde dat voor ieders gezondheid als de beste optie. Tegelijkertijd bracht het ook veel onzekerheid met zich mee; want zouden klanten mij nog weten te ’vinden’ als ze spontaan voor een gesloten deur zouden staan? Een ding was duidelijk en dat was dat het roer per direct om moest! De persoonlijke en gezellige shop ervaring bij @C moest in een nieuw jasje worden gegoten. Ik ben direct begonnen met het aanbieden van de mogelijkheid tot het maken van een afspraak voor Private Shopping voor maximaal 2 personen. Lekker rondsnuffelen in de Boutique blijft toch voor velen de meest favoriete manier van winkelen. @C was altijd al heel actief op Facebook en Instagram en en zo houden we onze klanten nog steeds op de hoogte van onze leuke en gevarieerde collectie. Op Facebook hebben we nu ook een webshop, waar onze collectie van G-Maxx te zien is. Er kunnen online of via whatsapp bestellingen geplaatst worden. Die breng ik in een straal van 20 km kosteloos bij klanten thuis. Verzenden van pakketjes via PostNL deden we al en deze service is dan ook niet veranderd. Veilig betalen is geen enkel probleem. Contactloos pinnen, betaling per Tikkie of via een betaalverzoek, het is allemaal mogelijk bij @C! Leuke en gevarieerde acties maken het shoppen bij @C nu nog aantrekkelijker, je moet natuurlijk blijven vernieuwen en jezelf op de kaart blijven zetten, want alleen dan zullen de klanten je blijven bezoeken in welke vorm dan ook.

Maken veel mensen gebruik van de nieuwe diensten? Gelukkig weten de lieve klanten van @C mij nog steeds te vinden en natuurlijk voelt dat extra fijn in deze rare tijd want, wat mis ik al die gezellige momenten in de boutique! Nu alle toeristen voorlopig niet naar Ouddorp mogen komen is het natuurlijk extra stil deze zomer, maar er komen nu ook bestellingen van vaste klanten, zelfs vanuit Duitsland, hoe leuk is dat? Hoe zie je de toekomst? We zullen denk ik nog heel veel spannende maanden tegemoet gaan, waarin we creatief moeten blijven ondernemen. Ik zie dat voor nu vooral als een grote uitdaging! Een ding is zeker, de Ouddorpse lokale ondernemers zijn meer dan ooit dankbaar als er lokaal wordt gekocht! Want willen wij met z’n allen dat ons mooie & gezellige centrum met zijn diversiteit aan winkels blijft bestaan, voor nu in en de toekomst, dan hebben wij ieders steun hard nodig! Hopelijk kunnen we binnenkort met elkaar weer genieten van al het moois wat Ouddorp te bieden heeft!

image

@C Fashion Boutique is een trendy en sfeervolle boutique in hartje Ouddorp! Hier vind je betaalbare kleding én de allerlaatste musthaves en modetrends. @C Fashion Boutique Hofdijksweg 12a 3253 KB Ouddorp 085 8770624 Facebookpagina

Ineke van Wageningen van EverJeans

Welke nieuwe vormen van dienstverlening bied je in deze bijzondere tijd aan? We bieden klanten aan om te private shoppen. Klanten kunnen dan op het gemakje rondkijken, passen en eventueel aankopen doen. Ook bieden we aan om kleding die gezien is op Facebook of Instagram aan huis te brengen, zodat de kleding thuis gepast kan worden. We halen de kleding die niet in de smaak valt vervolgens weer op. Beeldbellen via whatsapp is ook een mogelijkheid.

Wat voor reacties krijg je van klanten? Wij krijgen heel veel positieve reacties. Gelukkig hebben we veel vaste klanten die meeleven. Ze reageren leuk op alles wat we doen op social media. Daar krijg je dan weer een extra boost van. Maken veel mensen gebruik van de nieuwe diensten? Er zijn best wel wat klanten die er gebruik van maken, maar we merken nu toch wel dat de meesten het fijn vinden om langs te komen wanneer ze het zelf willen. We zijn nu ook weer wat meer open en het is in onze winkel gewoon heel goed mogelijk om flink de ruimte te hebben, alles is ook ingericht volgens de richtlijnen van het RIVM. Hoe zie je de toekomst? Ja, dat is een beetje moeilijk te voorspellen, omdat het nogal een heel grillig virus is. Maar we zijn blij dat we open mogen blijven en daardoor contact kunnen houden met onze klanten. Gelukkig verkopen we nog steeds, wel minder dan anders in deze periode. Zo blijft er omloop in onze collectie, zodat we ook weer nieuwe dingen kunnen inkopen. We blijven vol vertrouwen naar de toekomst kijken en we hopen dat we gezond mogen blijven en allen die ons lief zijn ook.

image

Ever Jeans verrast je met een diversiteit aan merken en stijlen. Je vindt er merken als PME Legend, Superdry, Jack and Jones, G-Start Raw, Hilfiger en Zusss. Ever Jeans Nieuwstraat 40 3241 CL Middelharnis 0187 663 344 www.everjeans.com

Arjanne Hameeteman van Visspecialist Hameeteman

Welke nieuwe vormen van dienstverlening bied je in deze bijzondere tijd aan? Als ondernemer is het belangrijk om creatief te zijn, maar vooral in deze moeilijke tijd is het nog belangrijker om niet bij pakken neer te gaan zitten. Als je positief in het leven staat werkt dit ook door in het team. Het is zo fijn dat ondanks alles onze meiden de klanten toch met een lach helpen in de winkel. We hebben in onze winkel het horeca-gedeelte weggehaald zodat er meer ruimte is voor de klant. Al onze versproducten en warme maaltijden kunnen thuis worden bezorgd. Voor de coronacrisis gebeurde dit ook al met grote regelmaat bij oudere mensen. We merken dat veel mensen daar ook echt gebruik van maken. We bieden nu ook ‘De Vis-box’ aan, een complete maaltijd inclusief recept, die de klant thuis zelf klaar kan maken. De Vis-box wordt thuis bezorgd, maar kan ook in de winkel worden opgehaald.

Wat voor reacties krijg je van klanten? We merken dat klanten het waarderen dat een verse en/of gebakken visje thuis bezorgd wordt. Het is ook belangrijk om met de klant mee te denken, door bijvoorbeeld verse vis te vacumeren. Klanten kunnen zo gemakkelijker een gezond visje in de vriezer bewaren, dit scheelt weer een rondje naar de winkel. Maken veel mensen gebruik van de nieuwe diensten? De afgelopen weken is er veel gebruik van gemaakt door de lokale bevolking. Elke ondernemer zal het met mij eens zijn dat we de toeristen ontzettend missen! De toeristen zorgen er voor dat ons eiland welvarend is! Ik hoop dan ook dat iedereen beseft hoe belangrijk deze inkomstenbron voor ons allen is. En dat er daardoor veel werkgelegenheid is! Hoe zie je de toekomst? Op dit moment is de toekomst voor iedereen erg onzeker. We hebben een goed plan klaarliggen, waarmee we onze gasten op een veilige manier kunnen ontvangen, zodat iedereen weer smakelijk kan genieten van een heerlijk gebakken ‘Goerees visje’. We hopen de lokale bevolking & de toeristen snel weer in goede gezondheid en op een veilige manier te kunnen verwelkomen bij Visspecialist Hameeteman

image

Hier vind je vertrouwde vis- en visspecialiteiten, maar ook luxe hapjesschalen, salades, tapas, sushi, en nog veel meer! Visspecialist Hameeteman Hoge pad 5 3253 BH Ouddorp 0187 684169 Facebookpagina

Anita Bienefelt van Bakkerij Bienefelt

Welke nieuwe vormen van dienstverlening bied je in deze bijzondere tijd aan? Met de hashtag #supportyourlocals kwam ik op het idee om met lokale ondernemers een Flakkees Pakket samen te stellen. De jongens van Brandstof Koffie, de mannen van Solaes, Wijnenwereld.nl van Van Eesteren en Kaasboerderij de Westplaat hebben allemaal een mooi product beschikbaar gesteld voor het Flakkeese Pakket. Het eerste weekend is het Flakkeese Pakket massaal besteld zodat met spoed koffie, bier, wijn en kaas geleverd moest worden en dat is nog gelukt ook. GEWELDIG! Ook de Hightea@home is een succes. #supportyourlocals werkt!

Wat voor reacties krijg je van klanten? Fantastisch alle reacties die we krijgen. Ook op onze gratis bezorgservice in Middelharnis en Sommelsdijk reageren mensen heel positief. Maken veel mensen gebruik van de nieuwe diensten? Van het Flakkees Pakket en de Hightea@home hebben al veel klanten gebruik gemaakt. Voor zichzelf maar ook vaak voor iemand anders als verrassing. Zo leuk om dit te mogen rondbrengen. Natuurlijk alles volgens de richtlijnen van het RIVM. Hoe zie je de toekomst? Als een grote uitdaging! Ondernemen is sowieso een uitdaging, maar met alle richtlijnen die nu van toepassing zijn wordt er veel creativiteit en flexibiliteit van de ondernemer gevraagd. En met deze creativiteit en flexibiliteit gaan we de toekomst tegemoet, maar we kunnen het niet zonder alle inwoners van Goeree- Overflakkee. #supportyourlocals

image

Bienefelt’s Bakkerij bestaat al meer dan 110 jaar. De Bienefeltjes zijn eigenlijk altijd bakkers geweest. Zo ook John Bienefelt, de huidige eigenaar van de bekende brood- en banketbakkerij & lunchroom aan de ‘Lijnbaan’ in Middelharnis. Bakkerij Bienefelt Beneden Zandpad 15 3241 GA Middelharnis 0187 482507 www.bakkerijbienefelt.nl

Burgemeester Ada Grootenboer

"Veel ondernemers op ons eiland hebben het zwaar door de coronacrisis. Uit de indrukwekkende verhalen die ik hoor, blijkt dat de (financiële) impact van de crisis en de getroffen maatregelen voor hen ontzettend groot is. Maar ik zie ook dat ze niet bij de pakken neerzitten. De ondernemers verdienen daarom een groot compliment, wat tonen zij veel veerkracht! Met man en macht wordt aan ideeën gewerkt en in razend tempo worden deze ideeën in uitvoering genomen. Er ontstaan andere manieren van ondernemen. De crisis brengt in die zin ook creativiteit en vernieuwing met zich mee." "Koop, haal of bestel lokaal, de oproep die uitgaat van eilandshoppen.nl, ondersteun ik van harte! Laten we omzien naar elkaar en naar onze ondernemers. Samen, in onderlinge verbondenheid, komen we deze crisis door. Daar vertrouw ik op!"

Reacties van klanten

"Ik heb voor mijn vader van 90, die in een verzorgingstehuis woont een Flakkees Pakket laten bezorgen. Zo’n leuk initiatief om lokale ondernemers hier mee te steunen. Ook gelijk voor de verpleging een heerlijke taart laten bezorgen. Ze waren er hartstikke blij mee en zowel mijn pa als de verpleging hebben heerlijk gesmuld." Mariette Nout-Campfens

"Ik ben al vanaf dag 1 vaste klant bij @C. Bijna wekelijks kom ik gezellig even langs. Het leuke aan dit winkeltje is dat er wekelijks nieuwe kleding in de winkel hangt. Ik koop eigenlijk al mijn kleren bij @C. Er is voor iedereen wat wils en niet duur! Mijn lievelingsmerk is G maxx, super leuk en draagt heerlijk! Nu ik niet meer wekelijks langs kan komen, blijf ik op de hoogte via de Facebook webshop en contact over de whatsapp. Natuurlijk mis ik het theetje drinken met Corine, maar het contact blijft en de service ook! Als ik iets heb gezien is het dezelfde dag thuis geleverd. Het is een rare tijd maar ik hou de Facebook pagina in de gaten en @C heeft ook nu leuke acties en makkelijke manieren om toch te kunnen shoppen! Ik ben en blijf fan!" Caroline uit Ouddorp

"Al ruim een jaar maakt mijn moeder gebruik van de bezorgservice van Bij Elles. Zij woont zelfstandig, maar kan niet meer voor zichzelf koken. Drie keer in de week brengt Elles een heerlijke warme maaltijd. Gewone kost met een twist. En altijd even lekker en vers. Het was Elles die met het idee kwam om voor Pasen een tasje te vullen met allerlei lekkere dingen voor de brunch. Ik had mijn moeder gevraagd om die maaltijd samen te gebruiken. Ik ben in deze corona-tijd de enige die bij haar komt. Dus bestelden we twee tasjes gevuld met de lekkerste dingen. Een eitje, een sapje, een lekker broodje en natuurlijk chocolade eitjes. Op eerste Paasdag haalde ik al vroeg de tasjes op. Elles had gehoord dat ook de bejaarde buurvrouw zou komen en stopte nog wat extra lekkers in de tasjes. Het was ook mogelijk om de brunch te laten bezorgen, maar daar hebben we deze keer geen gebruik van gemaakt. Het was een goed idee. Het zag er allemaal even leuk uit en de producten waren lekker vers. Ik hoefde niet naar verschillende winkels om boodschappen. Want ik kom nu liefst zo weinig en zo kort mogelijk in winkels. En zo vermeed ik ook de Paasdrukte. Bovendien vind ik het belangrijk ondernemingen te steunen, die het nu zo zwaar hebben." Els Keuvelaar